آیا هر سال نگاهی خوب و دقیق به استراتژی بازاریابی تیم خود می اندازید؟
یک برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می کند تا بازاریابی خود را در مسیر درستی قرار دهید تا اهداف تجاری شرکت خود را به واقعیت تبدیل کنید. به آن به عنوان یک برنامه سطح بالا فکر کنید که جهت کمپین ها، اهداف و رشد تیم شما را هدایت می کند.
بدون یک چیز ممکن است به هم ریخته شود و تقریباً غیرممکن است که بودجه ای را که باید برای پروژه ها، استخدام و برون سپاری که در طول یک سال با آن مواجه خواهید شد، در نظر بگیرید، اگر برنامه ای نداشته باشید.
به خاطر داشته باشید که بسته به صنعت و اهداف تیم بازاریابی شما، برنامه بازاریابی مورد نیاز شما تغییراتی دارد.
طرح کلی برنامه بازاریابی
طرحهای بازاریابی میتوانند کاملاً دقیق باشند تا صنعت شما را منعکس کنند، چه به مشتریان (B2C) یا سایر مشاغل (B2B) بفروشید و چه میزان حضور دیجیتالی شما بزرگ است. با این وجود، در اینجا عناصری وجود دارد که هر برنامه بازاریابی موثر شامل موارد زیر است:
1- خلاصه کسب و کار
در یک طرح بازاریابی، خلاصه کسب و کار شما دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: خلاصه ای از سازمان. این شامل:
- نام شرکت
- جایی که مقر آن است
- بیانیه ماموریت آن
2- ابتکارات تجاری
اقدام ابتکاری کسبوکار یک برنامه بازاریابی به شما کمک میکند تا اهداف مختلف دپارتمان خود را بخشبندی کنید . مراقب باشید که ابتکارات شرکت بزرگ را در نظر نگیرید , که معمولا ً در یک برنامه کاری پیدا میشود . این بخش از برنامه بازاریابی شما باید پروژههایی را مشخص کند که مختص بازاریابی هستند . همچنین اهداف این پروژهها و نحوه ارزیابی آن اهداف را شرح خواهید داد .
3- تجزیه و تحلیل مشتری
اینجا جایی است که شما برخی از تحقیقات بازار پایه را انجام خواهید داد. اگر شرکت شما قبلاً یک مطالعه تحقیقات بازار کامل انجام داده است، ممکن است این بخش از برنامه بازاریابی شما راحت تر باشد.
در نهایت، این عنصر از برنامه بازاریابی شما به شما کمک می کند تا صنعتی را که به آن می فروشید و شخصیت خریدار خود را توصیف کنید. شخصیت خریدار یک توصیف نیمه تخیلی از مشتری ایده آل شما است که بر ویژگی هایی مانند:
- سن
- محل
- عنوان
- اهداف
- چالش های شخصی
- دردها
- ایجاد رویدادها
4- تجزیه و تحلیل رقبا
شخصیت خریدار شما برای حل مشکلاتش، انتخاب هایی در هر دو نوع راه حل هایی که در نظر می گیرند و ارائه دهندگانی که می توانند آن راه حل ها را مدیریت کنند، انتخاب هایی دارد. در تحقیقات بازار خود، باید رقبای خود را در نظر بگیرید، آنچه را که آنها خوب انجام می دهند و جاهایی که می توانید به طور بالقوه پر کنید، در نظر بگیرید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
- تثبیت موقعیت
- سهم بازار
- پیشنهادات
- قیمت گذاری
پیشنهادی
نحوه تهیه طرح تبلیغاتی
5- تجزیه و تحلیل SWOT
خلاصه کسب و کار طرح بازاریابی شما همچنین شامل تجزیه و تحلیل SWOT است که مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار است. در مورد تجزیه و تحلیل SWOT کسب و کار خود صبور باشید. شما بیشتر آن را بر اساس تحقیقات بازار خود از بخش های بالا و استراتژی خود در زیر می نویسید.
6- استراتژی بازار
استراتژی بازار شما از اطلاعات موجود در بخشهای بالا برای توصیف نحوه رویکرد شرکت شما به بازار استفاده میکند. کسب و کار شما چه چیزهایی را به خریدار شما ارائه می دهد که رقبای شما قبلاً به آنها ارائه نکرده اند؟
در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش می تواند شامل “هفت بخش بازاریابی” باشد:
- تولید – محصول
- قیمت
- محل
- ترویج
- مردم
- روند
- شواهد فیزیکی
7- بودجه
عنصر بودجه برنامه بازاریابی خود را با قیمت محصول یا سایر اطلاعات مالی شرکت اشتباه نگیرید. بودجه شما توضیح میدهد که کسبوکار چقدر پول به تیم بازاریابی برای پیگیری ابتکارات و اهداف ذکر شده در عناصر بالا اختصاص داده است.
بسته به اینکه چه تعداد هزینه فردی دارید، باید این بودجه را بر اساس آنچه که بودجه خود را صرف آن خواهید کرد، در نظر بگیرید. به عنوان مثال هزینه های بازاریابی عبارتند از:
- هزینه های برون سپاری به آژانس بازاریابی و/یا سایر ارائه دهندگان
- نرم افزار بازاریابی
- تبلیغات پولی
- رویدادها (آنهایی که میزبانی و/یا شرکت خواهید کرد)
8- کانال های بازاریابی
در نهایت، برنامه بازاریابی شما شامل لیستی از کانال های بازاریابی شما خواهد بود. در حالی که شرکت شما ممکن است خود محصول را با استفاده از فضای تبلیغاتی خاص تبلیغ کند، کانالهای بازاریابی شما جایی است که محتوایی را منتشر میکنید که به خریداران خود آموزش میدهد، سرنخ ایجاد میکند و آگاهی از برند شما را گسترش میدهد.
اگر در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید (یا قصد انتشار آن را دارید)، اینجا جایی است که در مورد آن صحبت کنید. از بخش کانالهای بازاریابی در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید تا مشخص کنید در کدام شبکههای اجتماعی میخواهید صفحه کسبوکار راهاندازی کنید، از این شبکه اجتماعی برای چه چیزی استفاده میکنید و چگونه موفقیت خود را در این شبکه میسنجید. بخشی از هدف این بخش این است که به مافوق خود، چه در داخل و چه در خارج از بخش بازاریابی، ثابت کنید که این کانال ها به رشد تجارت کمک می کنند.
9- پیش بینی های مالی
با دانستن بودجه و انجام تجزیه و تحلیل در کانال های بازاریابی که می خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید، باید بتوانید بر اساس بازده سرمایه گذاری مورد انتظار، برنامه ای برای میزان بودجه سرمایه گذاری کنید. از آنجا، می توانید پیش بینی های مالی سال را ارائه دهید. اینها 100% دقیق نیستند اما می توانند به برنامه ریزی اجرایی کمک کنند.
منبع : hubspot